neděle 12. února 2017

Valentýnská smetanová srdíčka - cukroví


Přestože jsou vánoce fuč, mám ve foťáku ještě pár nafocených ukázek vánočního cukroví, které ale můžete využít i při jiné příležitosti. Třeba tahle srdíčka jsem vyráběla na jednu svatbu. Jsou totiž rychlá, z uvedeného množství napečete celkem dost velkou krabičku a zvládne je kdokoliv. Je to vyzkoušeno. Já jenom zadělala těsto, ale vykrajoval, pekl a obaloval v cukru VegaTaťka;) A vy je můžete použít třeba na sv. Valentýna;)


Suroviny: 500g polohrubé mouky, 250 ml veganské smetany na šlehání (Zdravá výživa, internet, apod.), 250g kokosového oleje (Zdravá výživa, supermarkety, internet,...)
na obalení: asi 250g moučkového cukru, vanilka nebo skořice

Postup: Na vál si prosyjte mouku, na to nastrouhejte na struhadle kokosový olej (kdo je z toho jelen, tak vězte, že kokosový olej vypadá jako ztužený tuk nebo dokonce jako sádlo) a do důlku v mouce nalijte smetanu. Zpracujte těsto. Bude pěkně vláčné. Můžete ho nechat chvíli odpočinout přikryté, aby neoschlo, ale nedávejte ho do lednice, hodně by ztuhlo.
Vyválejte na pomoučeném vále placku asi 3-4 mm a vykrajujte tvary (třebas ty srdíčka). Doporučuju spíš menší vykrajovátka (asi 1,5-2cm). Vykrájené dávejte na plech vyložený pečícím papírem, můžete je dávat blízko sebe, protože při pečení se trochu zmenší a spíše vyskočí do výšky. Peče se na 180°C do světle růžova a ještě horké se obaluje opatrně v moučkovém cukru, ve kterém jsme si rozmíchali vanilkový cukr nebo přímo vnitřek vanilkového lusku a nebo mletou skořici. Pak nechte vychladnout, při chladnutí by se neměly kousky dotýkat, cukr by v místě dotyku tmavnul.

Když jsem to vážila, je z uvedeného množství asi 1,5 kg upečeného cukroví, což je asi 500ks drobných tvarů vel. 1,5cm. Moc hezky vypadají ve svatebních papírových košíčcích místo koláčků;)


Vegamamku můžete sledovat taky na Facebooku;)

neděle 5. února 2017

Veganské sádlo s cibulí


Po sladkých receptech zas něco trochu jiného, naprosto primitivního. Sice nejsem moc příznivcem toho, když se vegani pokouší o imitaci běžné české kuchyně (prostě veganské vepřoknedlozelo nikdy nebude vepřoknedlozelo), ale protože všechno už jednou někdo vymyslel a recepty, které sem dávám jsou vždycky upravené klasické recepty, tak je to prašť jako uhoď, že jo...Sádlo s cibulí jsem teda nevymyslela, asi už to vymyslel někdo jiný, nicméně se to doma občas vyrábí, tak ten primitivní recept dávám jako inspiraci pro všechny vegamamky, vegataťky a jiné.


Suroviny:  asi 200 g kokosového oleje (koupíte v supermarketu, Zdravé výživě, DM drogerii, na internetu...), 1 menší cibule, 1 stroužek česneku, sůl.

Postup: Na části kokosového oleje dorůžova osmahněte plátky česneku a pokrájenou cibulku, přidejte zbytek oleje, aby se to pěkně promíchalo a osolte. Olej nepřepalujte! Hotové nalijte do pěkné zavařovací skleničky nebo do misky a máte hotovo. Před mazáním na pečivo promíchejte odspodu. Líp se bude mazat, když nebude sádlo přímo z lednice, kde hodně ztuhne. Skladované vydrží však v lednici dlouho;)


Vegamamku můžete sledovat i na Facebooku;)

Švestkové tofu knedlíky


No dobře, já vím, že vůbec není sezóna švestek a jiného ovoce, ale kdo to dělá jako já nebo naše panímáma, má určitě v mrazáku pytlík nějakého ovoce schovaný. Já si v létě a na podzim nějaké ty švestky i meruňky pěkně vypeckuju a třeba švestky se snažím zmrazit jednotlivě na tácku a pak teprve je sesypu do pytlíku. Nechci, aby mi vznikla mražená hrouda něčeho, co se nedá od sebe oddělit, když zrovna spěchám. Ovoce totiž do těsta balím rovnou mražené. Protože jakmile začně povolovat, pouští šťávu, knedlíky se špatně balí a nevypadají dobře.

Tohle těsto je vlastně náhražka těsta tvarohového, je to jednoduché a rychlé.

Suroviny (cca na 2 porce): cca 200 g balení bílého přírodního tofu (Zdravá výživa nebo supermarket), 1 lžíce vanilkové Hrašky (koupíte ve Zdravé výživě), špetička soli, cca 150-200 g hrubé mouky, na špičku nože jedlé sody
Pokud potřebujete více porcí, uvedené množství si vynásobte;)

Postup: Na vál prosyjte mouku a dobře promáchejte s hraškou, udělejte důlek, do něj nalijte vodu z tofu a přistrouhejte na jemno tofu, přidejte sůl a sodu. Zpracujte vláčné těsto. 


Protože nejsem žádný troškař, na fotce vidíte těsto ze 4 balení tofu. Oddělujte menší kousky a do nich balte ovoce. Jak jsem psala už výše, je lepší dávat zmrazené, v létě samozřejmě čerstvé, ale pokud máte nějaké více zralé, můžete je na chvilku taky šupnout do mrazáku a pak teprve vyrábět knedlíky. Knedlíky lépe drží tvar.


Pokud děláte knedle z mraženého ovoce, doporučuju si dát mezitím vařit vodu v kastrolu a ihned knedlíky ve vroucí vodě uvařit. Knedlíky při varu opatrně zamíchejte zespodu, aby se nepřichytily ke dnu a vařte, až vyplavou nahoru. Pak ještě vařte podle velikosti aspoň 3 minuty. Hotové můžete posypat strouhaným bílým tofu, polít rozpuštěným veganským tukem (třeba i kokosovým olejem), pocukrovat, posypat skořicí nebo jak je libo;)


Vegamamku můžete sledovat taky na Facebooku;)

sobota 21. ledna 2017

Perníkové sušenky s cizrnovou polevou


I když jsou vánoce dávno za námi, ještě přidám pár receptů na cukroví, které podle mého názoru můžete péct i jindy;) Tentokrát to jsou perníkové sušenky. Schválně nepíšu perníčky, ke klasickým perníčkům mají daleko, nejsou taky kypré a žužlací, prostě jsou sušenkové. Chuťově jsou ale výborné, můžete je péct samotné bez polevy celý rok, ať máte veganům co dát k čaji nebo kávě.


Suroviny: 125g rostlinného tuku (Alsan Bio nebo jiný podobný ze Zdravé výživy, případně pokud váš vegan neřeší ekologii kolem palmového tuku, tak třeba Hera apod.), 50g moučkového cukru, 100g javorového nebo datlového sirupu (já dávám pampeliškový med vlastní výroby), 3 lžíce rumu, 1 lžíce perníkového koření, 300g hladké mouky (nebo klidně nějaké zdravější), 1 lžička jedlé sody, 1 lžíce vanilkové Hrašky nebo Vegavajo - kdo neví, koukne sem

Postup: Tuk utřete s cukrem, přidejte Hrašku nebo Vegavajo rozmíchané v javorovém sirupu nebo pampeliškovém medu, rum, koření a vše dobře promíchejte. Na vál prosyjte mouku se sodou, přidejte hmotu a zpracujte vláčné těsto, nechte asi 1 hodinu odpočinout. Vyválejte na pomoučeném vále placku asi 5mm, vykrajujte menší tvary, které dejte na plech vyložený pečícím papírem. Pečte na 190°C do světlehněda. Pokud chcete mít hezčí barvu sušenek, před pečením opatrně potřete slabounkou vrstvou javorového sirupu nebo pampeliškového medu. Do těsta taky můžete přidat lžíci obyčejného kakaa;) A kdo chce, může si sušenky ozdobit polevou z cizrny (tak jako na obrázcích).

Poleva: postup sem přepisuju z příspěvku o surovinách na pečení, který celý najdete v odkazu výše;)

Pokud budete chtít dělat něco " sněhového bílkového", jde úspěšně využít nálev ze zavařované nebo konzervované cizrny (to je takový ten divný hrách, co z něj dělaj muslimové "humus" - pomazánku). Někdo používá i nálev z konzervy bílých fazolí. Prostě koupíte plechovku nebo sklenici sterilované cizrny nebo bílých fazolí (v supermarketu, tam kde maj třeba plechovky se sterilovanou kukuřicí nebo hráškem), scedíte to, nálev začnete šlehat elektrickým šlehačem na nejvyšší otáčky a máte sníh. Jo, nekecám! Pokud budete chtít bílkovou polevu na zdobení (perníky, sušenky), tak šleháte jen do potřebné konzistence a přidáte kapku citronu a mouč. cukr dle chuti. Samozřejmě můžete i obarvit práškovými potravinářskými barvami, které nemají živočišnou složku (je to většina klasických práškových barviv, pozor ale dávejte hlavně u červené a fialové barvy, může být z broučků...). Pokud ušleháte do tuha, lze dělat makronky, laskonky, pusinky apod. Jen se to prostě trochu roztíká víc než běžný sníh. Úplně nejlepší sníh se nám s VegaKatkou povedl z cizrny, která byla od Bonduelle a vaporizovaná. Nálevu tam teda bylo málo, ale drželo to krásně;)



Veganský aspik


Nápad to není můj, ale VegaKatky. Nějak na to měla chuť. A tak pátrala v supermarketu po "želatině", kterou by mohli vegani. Protože klasická želatina je samozřejmě z prasátka. Použít tedy můžete agar, ale VegaKatka objevila želé od českého výrobce, které by teoreticky vegani mohli. Problém byl, že si nevšimla, že je určené na dorty. Nicméně jsem ji ubezpečila, že je to v případě aspiku úplně jedno. Základ totiž já osobně taky sladím.


Některým veganům může možná vadit složení výrobku, já se v těch fosforečnanech a chloridech moc nevyznám, ale pokud to někomu vyloženě vadí, může použít již zmiňovaný agar. VegaKatka taky gůglila (sakra, píše se gůglit nebo gúglit??? Obojí vypadá hrůzostrašně...) ty želírující látky, měly by být vegansky OK.


Takže na např. kovovou formu typu srnčí hřbet potřebujete:
2 ks želé v prášku (na obr.) nebo adekvátní množství agaru
sterilovaná zelenina v nálevu (třeba Kunovjanka nebo tak)
a pak co máte nebo najdete v lednici: tofu, vegasalám, vegasýr...
ocet, sůl, pepř, cukr, voda - podle chuti

Kovovou formu vypláchněte studenou vodou. Do měrné nádoby si slijte nálev ze sterilované zeleniny a dolijte vodou do cca množství asi 450 ml. Přisypte oba sáčky želé a rozmíchejte. Dochuťte octem, solí, cukrem, pepřem. Opatrně přiveďte k varu a vařte jen asi 1/2 minuty, používejte ještě teplé. Na dno formy nalijte trochu tekutiny a začněte přidávat zeleninu, pokrájené tofu (bylinkové je asi nejlepší) a další záležitosti, které máte. Můžete být i kreativní, VegaKatka například vykrájela formičkou z Vegasýru čtyřlístky, ty je ale v případě srnčího hřbetu lepší dát na dno formy, aby byly po vyklopení vidět. Hotové zalijte roztokem a dejte chladit do lednice. Ztuhlo nám to už za půl hodiny, krájela bych ale radši za trochu delší dobu, ideálně je nejlépe nechat tuhnout přes noc. Pokud by vám roztok při přípravě aspiku ztuhl v nádobě, lze jej opatrně nahřát a pokračovat.
Aby šel aspik ze srnčího hřbetu dobře vyklepnout, můžete formu opatrně otočit dnem vzhůru a polít teplou vodou;)


čtvrtek 12. ledna 2017

Pomazánka z červené řepy (a la Rote Bete-Meerrettich z DM)




Po receptech na cukroví, které ale ještě přidám, něco víc zdravého, aktuálního;)

Někteří zoufalí příbuzní veganů a taky někteří samotní vegani objevili v DM drogerii koutek "zdravé výživy", kde lze sehnat ledacos i veganského. Pravidelně tam nakupuju mimochodem třeba veganskou smetanu na vaření, zvláště mají-li ji v akci. Krom jiného tam ale seženete taky řadu pomazánek v zavařovacích skleničkách (asi 135 gramů), které jsou celkem dobré, mezi vegany oblíbené, ale mně osobně připadají poměrně drahé. Takže jsem si  několik z nich zkusila metodou pokus omyl vyrobit a tady je jedna z nich, navíc aktuální v rámci toho, že suroviny seženete v supermarketu a za dobré peníze.


Obecně lze základ pomazánek dělat např. z rozmixovaného tofu (něco mezi tvarohem a sýrem ze soji, seženete v přírodní formě, ale taky ochucené od bylinek, přes papriku, po uzení), které koupíte i v supermarketu. Hodně dobrý je tempeh (fermentované a slisované sojové boby), úplně nejlepší v uzené formě, ten teda můžu i jen tak na husto. Lze ho pomlet i namixovat. Nedá se ale v úplně běžných menších supermarketech sehnat, spíš ve Zdravé výživě. Některé pomazánky můžete spojit tzv. sojanézou, což je něco jako majonéza, akorát v tom nejsou vejce, dá se koupit v supermarketech, ale ne ve všech, někde se to jmenuje Sojolka (ta mi teda nevím proč nechutná). Někteří vegani si vyrábí tzv. tofunézu, což je rozmixované tofu s olejem. Ale teda za mně - fakt bleee. A když jsem si přečetla složení pomazánek z DM drogerie, tak se tam nic z výše uvedeného neuvádí. Oni si totiž vystačí se slunečnicovým semínkem. Samozřejmě, že loupaným. Kupuju ho ve větších baleních, většinou od 300 gramů výš, nejradši v Tescu, ale jasně, že seženete i jinde. 


Suroviny: hrnek slunečnicových semínek loupaných, asi 1/4 hrnku oleje, 2 větší řepy, čerstvý křen nebo sterilovaný, sůl, asi 150 ml veganské smetany (sojová) na vaření

Postup: Řepu uvařte do měkka, vychladlou oloupejte a nakrájejte na větší kousky. Slunečnicové semínko dejte do mixeru (ideálně elektrický, lze i ponorným, ale je to větší práce), přidejte olej a smetanu, klidně zpočátku trochu míň a postupně přidávat při mixování. Vše se rozmixuje do kašovité konzistence. Slunečnicový základ můžete použít i pro jiné pomazánky a lze v něm dokonce nechat větší kousky slunečnice, aby to trochu křupalo, nebo to prostě rozmixovat do hladka. Pak do toho přidejte řepu a mixujte dál. Nakonec osolte a přidejte křen podle chuti - buď čerstvý (s ním opatrně) nebo krenex, některý je s jablky nebo vypadá jako smetanový, ale není v něm smetana. Třeba v Tescu takový seženete a je moc dobrý. A je hotovo.

Řepovou pomazánku můžete taky klidně rychle udělat jen tak, že uvařenou řepu nastrouháte nahrubo, přidáte sojanézu a křen a sůl. Je to rychlé a chutná to. I masožroutům! Hlavně chlapi ji docela ocení. Moji bratři masožrouti ji na rodinné vánoční oslavě slupali nejdřív;)

Ještě upozornění pro některé masožrouty: ač by se mohlo zdát, že chleba a rohlíky musí být veganské, tak opatrně, například některé rohlíky nebo housky obsahují vepřové sádlo. Ideální je se zeptat svého vegana, jaké pečivo kupuje, většinou nic nepokazíte obyčejným chlebem;) Taky se můžete blýsknout a upéct chleba sami, recept na jeden jednoduchý sem někdy dám;)




neděle 8. ledna 2017

Vánoční cukroví: Nepečené plněné datle


Tohle cukroví je jedno z nejprimitivnějších, co znám, nepeče se a zvládnou to i děti. Jediný časový problém představuje vypeckování datlí a důkladná prohlídka, zda není datlička červivá. Doporučuju na to využít vegana, pro kterého to děláte, bude mít jistotu, že jsou datle opravdu veganské;)

Suroviny: vypeckované sušené datle, oloupané mandle v celku (kolik kusů datlí, tolik kusů mandlí), čokoláda na vaření bez palmového tuku (třeba ta z Lidlu) a krapet kokosového oleje (na 100 g čokolády stačí asi 1 polévková lžíce) 


Postup: Místo pecky do každé datle vložte mandli. Ve vodní lázni (dolní kastrůlek s vodou na rozpálené plotně, horní miska nejlépe plechová s nalámanou čokoládou a tukem) rozpustíte čokoládu s kokosovým olejem a hotové datle v čokoládě namáčíte. Dávejte na pečící papír, ztuhlé vám půjdou pěkně odloupnout. Kdo je hračička, může posypat ještě třeba sekanými ořišky, kokosem, nějakým veganským zdobením apod. Pokud čokoládu tolik nemusíte, stačí hotové datle jen lehce čokoládou postříkat tenkým pramínkem.